Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
‘Blij met laadkluis: voorkomt brand én diefstal’
Dankzij de laadkluizen zijn elke ochtend alle accu’s klaar voor gebruik.

‘Blij met laadkluis: voorkomt brand én diefstal’

Gefaseerd opladen om piekbelasting te voorkomen

Weener XL is in de gemeente ’s-Hertogenbosch verantwoordelijk voor onder andere het (openbaar) groenonderhoud en onderhoud aan sportparken. Vorig jaar schafte de organisatie acht laadkluizen van Seefion aan, om de vele accu’s van het gereedschap veilig te kunnen laden en opslaan.

IMG 0165
De laadkluizen van Weener XL in ‘s-Hertogenbosch.

Werkleider Peter van Uden van Weener XL: “Onze unit werkt met 250 medewerkers in het groen. De afdeling die ik aanstuur, is vooral gericht op groenonderhoud voor bedrijven en andere organisaties. Inmiddels is zo’n zestig procent van onze 180 Stihl tuin- en parkmachines elektrisch.”

Veel elektrisch gereedschap betekent ook automatisch veel accu’s. Voorheen lagen deze in het magazijn, vertelt Van Uden. “Er was nog geen regelgeving voor het opslaan en laden van accu’s. Toen we een nieuwe locatie gingen bouwen, besloten we dit direct goed te regelen. Via Poel, al jaren onze vaste leverancier van tuin- en parkmachines, kwamen we in contact met Seefion. Zij kon ons goed adviseren over wat we nodig hebben, ook als er in de toekomst nog meer accu’s bijkomen.” 

IMG 0170
Er zijn verschillende modellen, die flexibel in te delen zijn.

‘Alle accu’s ’s ochtends weer vol’

Weener XL kocht acht laadkluizen in drie verschillende uitvoeringen: kluizen waar alleen rugaccu’s in kunnen, kluizen voor blokaccu’s en kluizen waar zowel rug- als blokaccu’s in passen. Van Uden: “Alle zeven werkleiders hebben een andere behoefte qua laadkluis, vandaar deze keuze. We zijn er blij mee. De accu’s zijn goed bewaard, de diefstalgevoeligheid is nul. We doen de accu’s in de kluis en die gaat op slot. Vervolgens begint het laden, kluis voor kluis. Na anderhalf uur laden zijn de accu’s in de eerste kluis vol en start de tweede kluis met laden. Allemaal tegelijk kan niet, want dan is de piekbelasting te groot. Maar op deze manier zijn alle accu’s ’s ochtends weer vol.”

Weener XL is nog volop bezig met het elektrificeren van haar machinepark. In principe komt er voor elke afgeschreven brandstofmachine, zoals bosmaaiers, heggenscharen en kettingzagen een elektrische terug. Alleen voor de rugblazers is er nog geen elektrische variant met de juiste capaciteit.

IMG 0172
De gemeente elektrificeert haar machinepark, waardoor er steeds meer accu’s bij komen.

Goed advies

Van Uden is erg tevreden over de samenwerking met Poel en Seefion. “We hebben een paar keer wat dingetjes gehad en dan komt Seefion meteen voor ons in actie. Daarnaast heeft zij veel aandacht besteed aan het advies. En ook Poel pakt haar rol als dat nodig is. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft ook een eigen dienst voor de openbare ruimte en ook zij heeft inmiddels interesse om laadkluizen aan te schaffen.”

Seefion ontwikkelde de laadkluizen enkele jaren geleden op basis van een waardekluis met hang- en sluitwerk dat gegarandeerd niet openspringt bij een explosie in de kluis. De kluizen zijn voorzien van twintig stopcontacten met een normale 230 V aansluiting en een rookmelder. Ze zijn flexibel in te delen: er passen zowel grote als kleine accu’s in, tot maximaal 48 stuks als er multiladers aanwezig zijn. Er is ook ruimte voor grotere rugaccu’s. De kluizen zijn getest door het gerenommeerde Duitse testinstituut MPA Dresden en beschikken over een CE-markering.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten