Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit
VRF-systemen garanderen de juiste (klimaat)condities in Hangars 11 en 12 op Schiphol

VRF-systemen garanderen de juiste (klimaat)condities in Hangars 11 en 12 op Schiphol

Hoe ondersteun je KLM op het gebied van vastgoedbeheer en -onderhoud? Door de handen ineen te slaan! Volgens die ambitie hebben Croonwolter&dros, SPIE, Equans en KLM Real estate and facility contracting op 1 april 2020 hun krachten gebundeld in het consortium 4AMS. Dagelijks zijn meer dan 150 medewerkers binnen dit consortium actief om de kwaliteit, duurzaamheid, brandveiligheid én werkomstandigheden in de KLM-gebouwen te garanderen. Maar ook om verbeteringen door te voeren. Zo heeft de koelafdeling van Croonwolter&dros tussen november 2023 en maart 2024 de koelinstallatie van Hangar 11 en 12 op Schiphol-Oost aangepakt.

In Nederland is KLM voor niemand een onbekende. Niet zo gek ook, want met bijna 30.000 medewerkers en 221 vliegtuigen vervoerde de nationale luchtvaartmaatschappij in 2023 meer dan 30 miljoen passagiers, veelal via Schiphol. Wat minder bekend is, is dat KLM ook een kleine 90 gebouwen in gebruik heeft. Van kantoren tot business lounges, datacenters, simulatorruimtes, een wasserij, een cateringservice en een dierenhotel. Bovendien beschikt KLM over diverse hangarcomplexen, zoals Hangar 11 en 12.

DSC 0647 Schiphol Hangar
Op de eerste verdieping en in Hangar 12 zijn hoogstatische kanaalunits geïnstalleerd met speciale nozzleplenums, die heel gericht warmte en koude in de ruimte inblazen.

De juiste (klimaat)condities

Hangar 11 is opgebouwd uit drie hallen met een vrije hoogte van 25 meter en een totale vloeroppervlakte van 26.880 m2. Hangar 12 kent een hoogte van 30 meter en totale vloeroppervlakte van bijna 13.000 m2. In de hangars kunnen meerdere Boeings tegelijk gecheckt, onderhouden, schoongemaakt en gerepareerd worden. De gereedschappen die hiervoor nodig zijn, liggen opgeslagen in een drietal voorraadruimtes: de begane grond en eerste verdieping van Hangar 11 en een voorraadruimte in Hangar 12. “Belangrijk is dat de gereedschappen onder de juiste (klimaat)condities worden opgeslagen”, weet Peter de Jong, Projectleider werktuigkundige installaties bij Croonwolter&dros. “In het verleden was hiervoor enkel een ventilatiesysteem voorzien. Hierdoor liepen de temperaturen in de zomermaanden te ver op. Actieve koeling was gewenst, maar de huidige installatie bood hier geen mogelijkheid voor. Daarom hebben wij een voorstel voor verbetering uitgewerkt, in combinatie met de Multi V VRF-systemen van LG/Centercon. Omdat wij ook het onderhoud aan de installaties uitvoeren, geven wij de voorkeur aan één merk voor al onze koelsystemen. LG onderscheidt zich hierbij door een hoge kwaliteit én een goede prijs. Bovendien hebben we een hele goede klik met Key Account Manager Martin van der Voort van Centercon.”

DSC 0662 Schiphol Hangar
In de smalle en lage stellingpaden op de begane grond van Hangar 11 is gekozen voor LG Multi V VRF vierwegcassettes, die een goede luchtworp in vier richtingen garanderen.

LG Multi V systeem

Voor Hangar 11 en 12 zijn drie installaties ontworpen met dezelfde basis en functie, vertelt Van der Voort. “Samen met het team van Croonwolter&dros hebben wij een schouw op locatie uitgevoerd, waarbij we de mogelijkheden voor de binnendelen en de benodigde vermogens in kaart hebben gebracht. Omdat we zowel te maken hadden met lage ruimtes als met doos-in-doossituaties, hebben we gekozen voor LG Multi V buitenunits in combinatie met diverse afgiftesystemen. In de smalle en lage stellingpaden op de begane grond van Hangar 11 is gekozen voor LG Multi V VRF vierwegcassettes, die een goede luchtworp in vier richtingen garanderen. Op de eerste verdieping en in Hangar 12 zijn hoogstatische kanaalunits geïnstalleerd met speciale nozzleplenums, die heel gericht warmte en koude in de ruimte inblazen.”

Lange leidinglengtes

“De moeilijkheid van dit project was de selectie van de juiste binnen- en buitendelen”, benadrukt Van der Voort. “Maar ook de engineering van het leidingwerk. In de hangars zijn extreem lange leidinglengtes toegepast om – vanaf de buitenunits – alle binnenunits te bereiken. In de voorbereidende fase hebben we met behulp van leidinglengteberekeningen gecontroleerd of de strekkende meters overeenkwamen met de maximaal toelaatbare leidinglengtes van elk systeem.” De Jong: “Belangrijk was bovendien de positionering van de binnendelen op de begane grond waar – in combinatie met de lage plafondhoogtes – voorkomen moest worden dat medewerkers hun hoofd kunnen stoten.”

Leertraject

De uitdagingen tijdens de uitvoering zaten vooral in het eigen team van Croonwolter&dros. “We beschikken over een jong team met jonge monteurs”, vertelt De Jong. “Daarom hebben we dit project ook als een leertraject opgepakt.” Van der Voort: “Tijdens de uitvoering hebben we het project meermaals bezocht om de mannen op de bouw te enthousiasmeren en om te controleren of wat we aan de voorkant hebben bedacht, in de praktijk ook klopt. Net voor de oplevering volgde een officiële inbedrijfstelling, waarbij de installatie, parameters en koudemiddelinhoud gecontroleerd zijn. Hierdoor kon de installatie in maart 2024 mét certificaat worden opgeleverd.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Centercon.

centercon logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
centercon logo Telefoonnummer +31 (0)10 4584455 E-mailadres info@centercon.nl Website centercon.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten