Sinds 1 mei jongstleden is Wijbe Boonstra de nieuwe regiodirecteur West-Nederland bij Van Dorp installaties. Een functie die niet alleen prima past bij zijn schat aan kennis en ervaring op het gebied van service en onderhoud. Eerst en vooral matcht de job binnen het landelijke actieve installatiebedrijf perfect met de aard van de 52 jaar jonge manager. “De overstap van een grotere, corporate organisatie naar een middelgroot en meer persoonlijker bedrijf heb ik heel bewust gemaakt”, aldus Boonstra. “Ik ben namelijk een mensenmens pur sang. Daar ben ik inmiddels wel achter.”
Alweer enkele maanden onderweg als regiodirecteur West-Nederland blijkt Boonstra prima op zijn plek binnen Van Dorp installaties. Tijdens zijn werkzaamheden is hij regelmatig bezig om het belang van het menselijk aspect binnen het vak bij zijn mensen én relaties te benadrukken. “Service en onderhoud worden uiteindelijk bepaald door de mens, daar ben ik vol van overtuigd”, klinkt het resoluut. “Als een monteur langsgaat bij een klant en netjes zijn voeten veegt, goeiedag zegt en zich voorstelt, dan is die opdrachtgever al zoveel meer tevreden dan wanneer er iemand binnenloopt die wat norser uit de hoek komt, terwijl ze vakinhoudelijk precies hetzelfde werk doen. Service is mensenwerk. Dat wordt in ons wereldje nogal eens vergeten.”
Vanuit zijn functie is Boonstra verantwoordelijk voor een team dat sturing geeft aan acht van de in totaal 24 vestigingen van Van Dorp installaties. Tegelijk is hij als regiodirecteur lid van het landelijk directieteam van de onderneming. Rollen die linken met een gevarieerd takenpakket, uiteenlopende werkzaamheden en diverse speerpunten. “Allereerst ben ik verantwoordelijk voor onze vestigingen in Hillegom, Leiden, Delft, Capelle aan den IJssel, Rotterdam centrum, Den Haag centrum, Zoetermeer en Tholen”, aldus Boonstra. “Inclusief de klanten die we van daaruit bedienen, natuurlijk. De grootste klant daarbij is het Rijksvastgoedbedrijf, dat binnen Van Dorp een eigen vestiging met meerdere geografische locaties is. Daarnaast draag ik bedrijfsbreed de verantwoording voor het thema Gebouwbeveiliging, een nieuwe ontwikkeling binnen Van Dorp, dat van huis uit gericht is op een vestigingsstructuur. Hieronder valt alles wat binnen Van Dorp met brandmeld-, inbraakbeveiligings- en sprinklerinstallaties te maken heeft.”
Met de aanpak van een aantal vakinhoudelijke zaken zal daar in de nabije toekomst nog het nodige bij komen. Boonstra: “De acht vestigingen die onder mijn hoede vallen, zitten relatief gezien dicht bij elkaar. We willen dan ook meer gaan samenwerken en zodoende kennis en capaciteiten met elkaar gaan uitwisselen, waardoor we de klant nóg beter kunnen bedienen en onze mensen in staat stellen om efficiënter, leuker en veiliger te werken. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten, niet in de laatste plaats qua rendement.”
Een tweede persoonlijk actiepunt is gericht op het verder stroomlijnen van de bedrijfsprocessen. “Van Dorp is groot geworden door steeds nieuwe vestigingen te openen. Maar daardoor zijn er ook veel verschillende werkwijzen ontstaan. Op dat vlak wil ik binnen mijn regio meer eenheid gaan creëren, zodat we ook hier beter kunnen samenwerken en daardoor effectiever zijn bij het klaren van de klus”, aldus Boonstra, die tot slot op het kruispunt van de energietransitie en verduurzaming enerzijds en de ontwikkelingen als gevolg van het grote woningtekort in Nederland anderzijds grote toekomstige uitdagingen ziet voor Van Dorp installaties. Dat geldt in breder perspectief ook wanneer vergrijzing, digitalisering en AI onder de loep worden genomen. “Het zijn allemaal ontwikkelingen die onze manier van werken flink zullen veranderen en waarop we in het belang van de klant én onszelf, als branche, goed moeten anticiperen. Zeker nu je steeds vaker contractvormen ziet waarbij de verantwoordelijkheden meer en meer richting de installateur verschuiven. Tegelijk zullen zich richting de toekomst echter ook de nodige kansen voordoen. Aan ons om die te benutten…”
Cultuurconsument
Ook bij Wijbe Boonstra staat de boog niet altijd gespannen. Vindt hij het prettig om overdag met medewerkers en klanten bezig te zijn, maar zijn vrije tijd benut hij vooral om het hoofd lekker leeg te maken en de overtollige energie te verbruiken. Bijvoorbeeld door een ritje met de mountainbike of racefiets te maken. Maar ook met stevige rockmuziek of een theaterbezoek kun je hem blij maken. “Ik ben een consument van cultuur”, aldus Boonstra. “Vooral het wat grovere cabaret spreekt me aan. Het mag best een beetje schuren, het leven is vaak al serieus genoeg…”